جوش و دلمه بعد از کاشت ابرو

جوش و دلمه ابرو بعد از کاشت ابرو از جمله مشکلات پوستی است که امکان دارد پس از ابرو کاشتن با آن مواجه شوید. این جوش‌ها 2 الی 4 هفته پس از کاشت ممکن است ایجاد شود و به عنوان یک عارضه‌ی طبیعی محسوب می شوند که جای نگرانی ندارد. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه‌ی مقاله توضیحاتی در مورد علل، انواع و نحوه‌ی درمان جوش و دلمه بعد از کاشت ابرو خواهیم پرداخت.

جوش و دلمه ابرو

جوش ابرو بعد از کاشت چگونه ایجاد می شود؟

در طی روند کاشت ابرو، موها از نواحی با تراکم بالا تهیه می‌شوند و سپس تحت عنوان گرافت به قسمت‌هایی از ابرو که دچار ریزش شده‌اند پیوند داده می‌شوند. جوش‌هایی که در پوست ابرو در مناطق پیوندی ممکن است ایجاد شود اغلب به دلیل تحریک فولیکول‌های مو در هنگام بیرون آمدن از پوست می‌باشند.

تقریبا اکثر جوش‌های بدن توسط موهای زیر پوستی ایجاد می‌شوند و جوش‌های پوستی که در ناحیه ابروی ترمیم شده ایجاد می‌شود عمدتاً به همین دلیل می‌باشند. مانند سایر قسمت‌های بدن، ایجاد جوش‌هایی دراین ناحیه طبیعی است اما به منظور حفاظت از موهای کاشته شده در این بخش بایستی دستورالعمل‌هایی که بهترین کلینیک کاشت ابرو به شما ارائه می دهد را انجام دهید.

دلیل ایجاد جوش‌های پوستی پس از کاشت

دلایل زیادی برای ایجاد جوش پس از کاشت وجود دارد. در برخی از موارد ممکن است به دلیل بروز مشکلاتی در طی مراحل کاشت این جوش‌ها ایجاد شوند و گاهی اوقات به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌هایی که کلینیک به شما ارائه می‌نماید مشکلاتی مانند جوش و دلمه‌های پوستی پس از فرآیند کاشت به وجود می‌آیند. شایعترین دلایل ایجاد جوش و دلمه‌های پوستی پس از کاشت عبارتند از:

• عدم برداشت کامل فولیکول مو در هنگام کاشت
  • عدم رعایت بهداشت در ناحیه ابرو که می‌تواند منجر به تولید باکتری، التهاب و جوش‌های پوستی شود
  • ایجاد شکاف‌های عمیق (بیش از حد مورد نیاز) جهت قرار دادن فولیکول مو
  • تولید بیش از حد سبوم در بدن

انواع جوش‌هایی که پس از کاشت ایجاد می‌شود

• فولیکولیت: در نتیجه‌ی تمیز نشدن ناحیه‌ای ‌از ابرو که تحت جراحی قرار گرفته‌ است و به دلیل تجمع باکتری‌ها ایجاد می‌شود.
  • جوش‌های ریز: موهای ریزی که پس از کاشت در حال خارج شدن از پوست هستند می توانند منجر جوش هایی ایجاد کنند.
  • کیست درموئید: کیست درموئید با اینکه عارضه‌ی نادری می‌باشد اما می‌تواند نتایج کاشت را دستخوش تغییرات منفی نماید. این عارضه به دلیل شکاف‌های عمیق پوستی و التهاب‌های پوستی ایجاد می‌شود.
  • رشد موهای جدید: زمانی که موهای کاشته شده در خروج از پوست با مشکل مواجه باشند و نتوانند از پوست خارج شوند ممکن است به سمت داخل شروع به رشد نمایند و نتیجتا جوش‌های زیر پوستی ایجاد نمایند.

اقدامات موثر برای جوش‌های ابرو

اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکلات پس از کاشت با توجه به علت و تعداد جوش‌ها متفاوت خواهد بود. زمان ایجاد جوش‌ها ممکن است چند هفته و یا چند ماه پس از انجام کاشت اتفاق بیفتد. نکته‌ی مهم در درمان این جوش‌ها و دلمه‌ها این است که از هرگونه خوددرمانی خودداری نمائید و تنها دستورالعمل‌هایی که پزشک کلینیک به شما ارائه می نماید را دنبال نمائید. توجه به مراقبت های بعد از کاشت ابرو مهم است.

درمان جوش و دلمه پس از کاشت

پزشک با معاینه و بررسی علت اصلی جوش‌ها درمان‌های زیر را ممکن است به شما پیشنهاد نماید:

• استفاده از کمپرس آب گرم: کمپرس آب گرم جهت کوچک کردن اندازه‌ی جوش‌ها می‌تواند مفید باشد. در حین استفاده از کمپرس آب گرم از هرگونه فشار و یا حرارت بالا خودداری نمائید تا تحریک پوستی اتفاق نیفتد.
  • پماد و کرم‌های موضعی: کرم‌های آنتی بیوتیک می‌توانند در التیام التهاب و جوش‌های پوستی موثر باشد. همچنین در صورت بروز درد و خارش در ناحیه جوش، پماد می تواند این عوارض را برطرف نمایند. مصرف هرگونه داروی موضعی برای برطرف کردن جوش‌ و یا سایر مشکلات پوستی در ناحیه جراحی شده ابرو باید تنها با تجویز پزشک متخصص پوست و مو انجام شود.
  • آنتی بیوتیک‌های خوراکی: در مواردی که تعداد جوش‌ها زیاد باشد آنتی بیوتیک‌های خوراکی باید تجویز شود. مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی از تشکیل مجدد جوش‌ها در آینده نیز پیشگیری می‌نمایند.
  • تخیله جوش توسط پزشک: در صورتی که جوش و دلمه‌ی ایجاد شده بزرگ باشد و منجر به درد و التهاب و سایر مشکلات شود با مراجعه به پزشک محتویات جوش تخلیه می‌شود تا روند بهبود با سرعت بالاتری انجام شود. به هیچ وجه در منزل اقدام به خارج کردن و یا فشار دادن جوش نکنید. این کار ممکن است علاوه بر بدتر شدن علائم به ابروهای کاشته شده نیز صدمه وارد نمائید.

جوش و دلمه‌هایی که پس از جراحی ترمیمی ابرو در ناحیه کاشته شده ایجاد می‌شوند مانند سایر جوش‌های بدن می‌باشد. مراقبت و درمان آنها با سایر جوش‌های بدن متفاوت می‌باشد. این جوش ها نیاز به مداخلات درمانی دارد. نتیجتا با مشاهده‌ی این جوش ها در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم به شما ارائه شود.